Veelgestelde vragen

Hieronder staan alle veelgestelde vragen. Sneller vinden wat voor jou belangrijk is?
Ga naar alle veelgestelde vragen voor aanvragers Ga naar de veelgestelde vragen voor thuiskoks Ga naar de veelgestelde vragen over de overgang naar de nieuwe website

Voor thuiskoks

Hoe registreer ik me als thuiskok?

Via deze knop vul je je gegevens in en geef je aan waar je je koksprofiel voor wilt gaan gebruiken. Zo kun je losse maaltijden aanbieden wanneer het jou uitkomt, benaderd worden als iemand in jouw buurt één of meerdere dagen in de week hulp nodig heeft rondom de warme maaltijd, of jezelf aanbieden als vrijwilliger die af en toe wilt koken voor grotere groepen als Thuisgekookt een evenement organiseert. Heb je al je gegevens ingevuld en je account geverifieerd door middel van de verificatiemail? Dan staat niets je meer in de weg om te beginnen met koken!

Hoe kom ik in contact met iemand die mijn hulp kan gebruiken?

Elke dag ontvangen we aanvragen van mensen die wel wat extra hulp kunnen gebruiken omtrent de warme maaltijd of op zoek zijn naar meer contact in hun buurt. Nadat we al hun wensen in kaart hebben gebracht zoeken we een thuiskok die daarbij past. Komt er een aanvraag bij ons binnen van iemand die bij jou in de buurt woont en aansluit op jouw koksprofiel? Dan ontvang je vanzelf een mailtje of telefoontje met alle details. Je kunt per aanvraag kijken of jij die buurtgenoot kunt en wilt helpen of niet. Wil je liever meteen beginnen met koken? Biedt dan vooral al een keertje zelf een losse maaltijd aan, je leest hieronder hoe dat werkt.

Hoe bied ik maaltijden aan?

Log in op je ‘kook dashboard’. Aan de rechterkant vind je vervolgens een blauwe knop ‘maaltijd aanbieden’. Je kunt daarbij zelf kiezen:

Je maaltijd wordt sneller besteld wanneer je een goede (het liefst één van jezelf, maar in ieder geval een rechtenvrije) foto toevoegt en het gerecht zo uitgebreid mogelijke beschrijft. Zo weten aanvragers wat ze kunnen verwachten en wordt jouw maaltijd binnen no-time afgehaald door een hongerige buurtgenoot.

Hoe weten afhalers dat ik ga koken?
Als je een maaltijd aanbiedt wordt er binnen 24 uur een mailtje verstuurd naar al jouw buurtgenoten.

Hoe krijg ik meer afhalers?
Als je als thuiskok een maaltijd aanbiedt op Thuisgekookt.nl dan is het natuurlijk fijn als daar meteen een of meerdere enthousiaste buurtgenoten op af komen, maar dat is niet altijd meteen het geval. We geven je graag wat tips om de kans op afhalers te vergroten!

Hoe geef ik de maaltijd mee?
Het is in principe de bedoeling dat afhalers zelf een bakje meenemen. Echter, in tijden van corona is het fijn als er zo min mogelijk fysiek contact plaatsvindt tussen afhaler en thuiskok. Wij raden daarom aan om bijvoorbeeld een aantal wegwerpbakjes aan te schaffen, zodat afhalers veilig een maaltijd bij je af kunnen halen.

Hoe bepaal ik de prijs per portie?
Als je aan de slag gaat als thuiskok, dan kook je in principe vrijwillig en bied je maaltijden aan voor de kostprijs. Ja mag hierbij uitgaan van de kosten voor de boodschappen met een klein beetje extra voor gas, elektriciteit en de olijfolie die je toch al in de kast had staan. De meeste maaltijden die worden gedeeld zijn tussen de €4 en de €6. We zien dat duurdere maaltijden minder vaak worden afgehaald. Wil je toch een hogere prijs vragen - omdat je bijvoorbeeld kookt met uitsluitend biologische producten, of hele bijzondere ingrediënten - dan is het voor afhalers fijn als je in de omschrijving uitlegt waarom dat is. Op de website wordt automatisch een Thuisgekookt-bijdrage van 10% per portie opgeteld bij de prijs die jij hebt gekozen. Als je als kok dus bijvoorbeeld een maaltijd aanbiedt voor €4,00 dan moet een afhaler vervolgens €4,40 betalen. Thuisgekookt is er voor buren. Niet voor bedrijven of commerciële partijen. Zie je een thuiskok die volgens jou niet op Thuisgekookt past? Stuur dan even een mail naar info@thuisgekookt.nl

Moet ik de vergoeding van de maaltijd aangeven bij de Belastingdienst?
Voor thuiskoks is er in principe geen sprake van inkomsten, als je de richtlijnen van Thuisgekookt volgt. Je hoeft dan dus ook niets op te geven bij de Belastingdienst.

Hoe zit het met aansprakelijkheid bij Thuisgekookt?
Thuisgekookt is aansprakelijk voor het platform dat wij hebben opgezet om de maaltijden te delen. We doen er daarom alles aan om iedereen te voorzien van de juiste informatie. Thuisgekookt is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen die voortvloeien uit het delen van maaltijden of het contact tussen buren.

Hoe zit het met voedselveiligheid bij Thuisgekookt?
Het is als thuiskok erg belangrijk dat je je aan de opgestelde hygiëne en voedselveiligheids richtlijnen houdt, zeker als je kookt voor mensen met een kwetsbaarheid. De thuiskoks zijn zelf verantwoordelijk voor de naleving van die regels. Wij vertrouwen erop dat de thuiskoks die zich bij Thuisgekookt aansluiten er alles aan zullen doen om een veilige maaltijd aan te kunnen bieden.

Wat zijn de huisregels voor mij als kok?
We houden niet zo van regels, dus we hebben er zo min mogelijk. Om toch geen misverstanden te laten ontstaan hebben we wel wat huisregels opgesteld en kun je hier ons Preventie- en Integriteitsbeleid vinden.

Voor aanvragers

Hoe registreer ik me als aanvrager?
Via deze link vul je je gegevens in en geef je aan waar je je aanvragersprofiel voor wilt gaan gebruiken. Zo kun je een losse maaltijd afhalen wanneer een actieve thuiskok in de buurt een maaltijd aanbiedt of ons om hulp vragen als je regelmatig maaltijden wilt ontvangen van een vaste thuiskok. Heb je al je gegevens ingevuld en je account geverifieerd door middel van de verificatiemail? Dan kun je hier een lekkere maaltijd uitzoeken in de buurt of hier om hulp vragen als je aan een vaste thuiskok wilt worden gekoppeld.

Hoe kan ik eenmalig een maaltijd afhalen of thuis laten brengen via Thuisgekookt?
Hier kun je zelf zoeken naar het maaltijden aanbod in jouw buurt. Vind je hier niet direct iets van je gading? Klik dan op de knop ‘bewaar zoekopdracht’ (rechts bovenaan) zodat je een mailtje ontvangt als er iets in jouw buurt wordt aangeboden dat binnen jouw zoekopdracht valt.

Hoe zorg ik er als aanvrager voor dat ik het maaltijdenaanbod per mail ontvang?

  1. Vul een zoekopdracht in
  2. Indien er op dat moment iets wordt aangeboden in het door jouw opgegeven gebied verschijnen de actuele maaltijden, indien dat niet het geval is verschijnt er niets.
  3. In beide gevallen kun je rechtsboven op de blauwe knop op ‘bewaar zoekopdracht’ klikken. Je kunt je zoekopdracht dan zelf een naam geven en kiezen op welk tijdstip je deze wilt ontvangen.
  4. Na het opslaan ontvang je een e-mail zodra er maaltijden worden aangeboden die aan jouw zoekopdracht voldoen.
  5. Je zoekopdrachten kun je vinden en wijzigen in je ‘aanvraag dashboard’ in het tabblad ‘opgeslagen zoekopdrachten’.

Hoe werkt het betalen van een losse maaltijd via de site?
Het betalen van een maaltijd kan contant, via iDEAL of met een U-pas. Na het selecteren van jouw maaltijd en het aantal porties dat je wilt bestellen, komt de maaltijd in je winkelmandje. Klik op ‘naar de kassa’ en kies dan voor de manier waarop je wilt betalen.

Hoe kom ik in contact met een thuiskok die af en toe of regelmatig kan koken en kan langsbrengen?
Wil jij regelmatig maaltijden ontvangen van een vaste thuiskok omdat je tijdelijk of langdurig in een situatie zit waarin je wel wat hulp rondom het avondeten kunt gebruiken? Wij zoeken voor jou een geschikte thuiskok die past bij jouw wensen en brengen je met die buurtgenoot in contact. Terug naar wat vroeger heel normaal was: buurtgenoten die zorgen voor elkaar! Bel naar
085-0608768 om met één van onze community managers in contact te komen. Aan de hand van een uitgebreide intake waarin je (dieet)wensen worden besproken gaan wij op zoek kunnen naar een geschikte kok.

Hoe werkt het betalen van een maaltijd van een vaste thuiskok (1-op-1 koppeling)?
Afhankelijk van de wensen van de aanvrager en thuiskok worden daar onderling afspraken over gemaakt. Het kan contant, via een bankoverschrijving of een via de U-pas.

Waarom moet ik een reden opgeven voor het bestellen van een maaltijd?
Wij vragen om de reden van een bestelling omdat we verantwoording af moeten leggen over onze activiteiten aan onze financierders. Zonder de subsidies van gemeenten en landelijke fondsen kunnen wij de website niet in de lucht houden en (kwetsbare) mensen niet helpen met het vinden van een thuiskok. Het is voor hen belangrijk om te weten welke hoofdreden mensen hebben voor het afhalen van een maaltijd bij ons, zodat zij op hun beurt kunnen inschatten of het geld wel op de juiste plek terecht komt. Alle gegevens die zij van ons ontvangen worden geanonimiseerd.

Hoe zorg ik ervoor dat ik altijd een mailtje krijg als mijn favoriete kok een maaltijd aanbiedt?

  1. Vul een zoekopdracht in, waarbij je in de dropdown voor koksnaam kiest en de naam van de kok invult in de zoekbalk.
  2. Indien de kok op dat moment iets aanbiedt dan verschijnen zijn/haar actuele maaltijden. Als de kok niets aanbiedt, dan verschijnt er ook niets.
  3. In beide gevallen kun je rechtsboven in op de blauwe knop ‘bewaar zoekopdracht’ klikken. Je kunt je zoekopdracht dan zelf een naam geven (bijvoorbeeld: ‘kok ChantalKookt”) en kiezen wanneer je deze wilt ontvangen (1x per dag of direct nadat de kok iets online gezet heeft).
  4. Na het opslaan ontvang je een e-mail zodra deze thuiskok een maaltijd aanbiedt.
  5. De koks die jij volgt kun je vinden en wijzigen in je “aanvraag dashboard’ bij het tabblad ‘opgeslagen zoekopdrachten’.

Hoe annuleer ik een maaltijd?
Het is niet mogelijk een maaltijd via de website te annuleren. Mocht je onverhoopt een maaltijd toch niet kunnen afhalen dan kun je het beste tijdig contact opnemen met de thuiskok en met hem/haar overleggen over de mogelijkheden.

Opties zijn onder andere:

Hoe zit het met voedselveiligheid bij Thuisgekookt?
Het is als thuiskok erg belangrijk dat je je aan de opgestelde hygiëne en voedselveiligheids LINK richtlijnen houdt, zeker als je kookt voor mensen met een kwetsbaarheid. De thuiskoks zijn zelf verantwoordelijk voor de naleving van die regels. Wij vertrouwen erop dat de thuiskoks die zich bij Thuisgekookt aansluiten er alles aan zullen doen om een veilige maaltijd aan te kunnen bieden.

Wat zijn de huisregels voor de afhaler?
We houden niet zo van regels, dus we hebben er zo min mogelijk. Om toch geen misverstanden te laten ontstaan hebben we wel wat huisregels opgesteld en kun je hier ons Preventie- en Integriteitsbeleid vinden.

  1. De afhaler haalt op het afgesproken tijdstip de maaltijd op en komt andere gemaakte afspraken met de thuiskok na.
  2. Als de afhaler niet binnen de afgesproken tijdspanne de maaltijd afhaalt, dan heeft de kok in principe het recht de maaltijd niet meer te verschaffen. Wel is het goed om altijd met elkaar te overleggen, wellicht kan er een regeling getroffen worden.
  3. De afhaler gaat discreet om met de gegevens van de kok. Het is niet toegestaan deze gegevens aan derden door te geven of te gebruiken voor commerciële doeleinden.
  4. De afhaler heeft de aandachtspunten over hygiëne en veiligheid doorgelezen, en zal hier zoveel mogelijk aan proberen te voldoen.
  5. Het is de afhaler toegestaan om reeds gegeven reviews (bedankjes) te verwijderen. Indien een afhaler besluit een review bij een kok te verwijderen, worden alle reviews van de afhaler bij de betreffende kok verwijderd.

Veelgestelde vragen over de overgang naar de nieuwe website

Hoe komt het dat mijn account van de oude website niet herkend wordt op de nieuwe website?
Omdat wij, vanuit veiligheidsoverwegingen, geen wachtwoorden kunnen inzien of overzetten, moet je je nieuwe account opnieuw activeren. Dit doe je door de volgende stappen te doorlopen:

  1. Ga naar en vul je e-mailadres in.
  2. Je ontvangt dan een e-mail met een nieuwe activatielink (let op, dit mailtje kan in je ongewenste e-mail terecht komen).
  3. Klik op de blauwe knop ‘stel je account op de nieuwe website in’.
  4. Je komt nu direct uit in je profiel instellingen op de nieuwe website. Als je het volledige profiel hebt ingevuld kies je onderaan een nieuw wachtwoord.
  5. Gebeurt er niks als je op de knop ‘account activeren’ klikt? Scroll dan even naar boven, waarschijnlijk klopt er iets niet of missen er nog gegevens.

Welke gegevens worden er vanuit de oude site overgezet en welke niet?
Het aantal door jou gedeelde maaltijden en de bedankjes die je van afhalers hebt ontvangen (via de oude website) worden binnenkort overgezet. Alle maaltijden die op de menukaarten staan van de oude website worden helaas niet overgenomen. We snappen dat dat voor sommige thuiskoks vervelend is, maar we denken dat het belangrijk is dat er enkel maaltijden op de website staan die ook daadwerkelijk te bestellen zijn. Op de vorige website stonden zo ontzettend veel maaltijden op alle menukaarten (ook van veel inactieve koks) dat aanvragers door de bomen het bos niet meer zagen en niet bij de echt te bestellen maaltijden terecht kwamen. De oude website blijft nog even in de lucht, via oud.thuisgekookt.nl kun je je oude maaltijden de komende tijd kopiëren.

Waarom kan ik mijn abonnement/vaste afspraak niet zien op de nieuwe website
De afspraken die je hebt gemaakt met de mensen voor wie jij één of meerdere dagen per week kookt lopen natuurlijk nog steeds, maar zijn voorlopig nog niet op de nieuwe website te zien. Dit is omdat we nog bezig zijn met de ontwikkeling van de achterliggende pagina’s. Jullie afspraak en de betaling blijft daarom voorlopig via de oude website lopen. Wil je een maaltijd afzeggen of de betalingen inzien? Dan kun je inloggen op oud.thuisgekookt.nl. De oude website blijft voorlopig nog in de lucht. Zodra dit wijzigt brengen we je daar weer van op de hoogte. Is er iets toch niet duidelijk? Vraag ons via 085-0608768 of we even mee willen kijken of stuur een mailtje naar info@thuisgekookt.nl

Waarom komen mails van Thuisgekookt in mijn spam terecht?
Doordat we overgestapt zijn naar een nieuwe website van een nieuwe provider kan het zo zijn dat onze mails in de spam terecht komen. Het is een technisch verhaal maar het komt er ongeveer op neer dat we eerst reputatie op moeten bouwen voordat we niet meer worden gezien als spam. Dit heeft wat tijd nodig, maar komt vanzelf helemaal goed.

Wat gebeurt er met de Thuisafgehaald app?
Op dit moment maken verschillende thuiskoks nog gebruik van de Thuisafgehaald app. Deze is helaas offline gehaald, omdat de nieuwe website hier niet meer op aansluit. Helaas kunnen we niet direct een nieuwe app lanceren. De nieuwe Thuisgekookt website is echter ook goed te gebruiken op je telefoon of tablet! Een nieuwe app staat zeker nog op de planning, maar daar moeten we nog even op wachten. Door eerst te testen met de mobiele website, komen we erachter wat musthaves zijn voor de nieuwe Thuisgekookt app en kunnen we het budget dat we hiervoor hebben zo goed mogelijk besteden.