Veelgestelde vragen

Hieronder staan alle veelgestelde vragen. Sneller vinden wat voor jou belangrijk is?

Spring snel naar de juiste informatie:

ThuiskoksAanvragersNieuwe website

Vragen voor thuiskoks

Via onderstaande knop vul je je gegevens in en geef je aan waar je je koksprofiel voor wilt gaan gebruiken. Zo kun je:

  • Losse maaltijden aanbieden wanneer het jou uitkomt,
  • benaderd worden als iemand in jouw buurt één of meerdere dagen in de week hulp nodig heeft rondom de warme maaltijd,
  • of jezelf aanbieden als vrijwilliger die af en toe wilt koken voor grotere groepen als Thuisgekookt een evenement organiseert.

Heb je al je gegevens ingevuld en je account geverifieerd door middel van de verificatiemail? Dan staat niets je meer in de weg om te beginnen met koken!

Elke dag ontvangen we aanvragen van mensen die wel wat extra hulp kunnen gebruiken omtrent de warme maaltijd of op zoek zijn naar meer contact in hun buurt. Nadat we al hun wensen in kaart hebben gebracht zoeken we een thuiskok die daarbij past.

Komt er een aanvraag bij ons binnen van iemand die bij jou in de buurt woont en aansluit op jouw koksprofiel? Dan ontvang je vanzelf een mailtje of telefoontje met alle details. Je kunt per aanvraag kijken of jij die buurtgenoot kunt en wilt helpen of niet.

Wil je liever meteen beginnen met koken? Biedt dan vooral al een keertje zelf een losse maaltijd aan, je leest hieronder hoe dat werkt.

Log in op je ‘kook dashboard’ met de knop onder deze tekst. Aan de rechterkant vind je vervolgens een blauwe knop ‘maaltijd aanbieden’. Je kunt daarbij zelf kiezen:

  • wanneer je die maaltijd wilt aanbieden;
  • tot wanneer aanvragers kunnen bestellen;
  • of de maaltijd moet worden opgehaald of dat jij hem langsbrengt;
  • en natuurlijk wat voor lekkers jij wilt gaan maken!

Je maaltijd wordt sneller besteld wanneer je een goede (het liefst één van jezelf, maar in ieder geval een rechtenvrije) foto toevoegt en het gerecht zo uitgebreid mogelijke beschrijft. Zo weten aanvragers wat ze kunnen verwachten en wordt jouw maaltijd binnen no-time afgehaald door een hongerige buurtgenoot.

Kook dashboard

Als je een maaltijd aanbiedt wordt deze per e-mail rondgestuurd naar al jouw buurtgenoten die staan ingeschreven bij Thuisgekookt. Biedt een maaltijd het liefst minimaal 3 dagen van tevoren aan, dan komt jouw maaltijd meerdere keren in de e-mails voorbij en is de kans groter dat ze zullen bestellen.

Als je als thuiskok een maaltijd aanbiedt op Thuisgekookt.nl dan is het natuurlijk fijn als daar meteen een of meerdere enthousiaste buurtgenoten op af komen, maar dat is niet altijd meteen het geval. We geven je graag wat tips om de kans op afhalers te vergroten!

  • Zorg voor een aantrekkelijk profiel met informatie over jezelf en een profielfoto
    Schrijf een tekstje over jezelf en wat je het liefst kookt. Een volledig koksprofiel is belangrijk en schept vertrouwen, de aanvrager wil graag weten bij wie hij/zij een maaltijd gaat bestellen.
  • Plan meerdere (verschillende) gerechten vooruit
    De afhalers uit jouw buurt moeten eraan wennen dat je bent begonnen met koken. Als je meerdere maaltijden vooruit plant zien afhalers - vanwege de mails die (dagelijks) naar afhalers worden verstuurd - jouw maaltijden meerdere keren voorbij komen en is de kans groter dat ze zullen bestellen. Door een variatie aan gerechten in te plannen kom je er bovendien achter waar je buurtgenoten het meest van houden!
  • Geef je maaltijd een duidelijke omschrijving en voeg een aantrekkelijke foto toe
    Heb je bedacht welke maaltijd je wilt aanbieden? Afhalers willen van tevoren graag weten wat ze te wachten staat. Omschrijf daarom zo uitgebreid mogelijk de ingrediënten die je gebruikt. Vermeld duidelijk of de maaltijd vegetarisch is of vlees en/of vis bevat. Afhalers waarderen dit zeer (vooral mensen met allergieën)! Maak een mooie foto als je het gerecht eenmaal hebt gekookt, een foto zegt immers meer dan duizend woorden!
  • Berekenen een eerlijke prijs
    Als thuiskok heb je de ruimte om je eigen prijs te bepalen. Het belangrijkste is dat je geen commercieel bedrijf bent en op persoonlijke titel de maaltijd deelt met je buurtgenoten. Je bepaalt per gerecht de prijs per portie. Voor een zelfgemaakte soep kun je bijvoorbeeld minder geld en tijd kwijt zijn dan voor een stoofschotel. We adviseren om de kosten voor boodschappen in rekening te brengen en daarbij 10% extra voor gas, water, licht en de moeite op te tellen. Zo kom je tot een eerlijke prijs. De gemiddelde prijs van een gedeelde maaltijd via Thuisgekookt is tussen de €4 en de €6 euro.
  • Blijf volhouden!
    Wanneer jij als nieuwe kok actief wordt, moeten de afhalers in de buurt vaak nog even wennen dat jij erbij bent gekomen. Het kan dus zijn dat je niet meteen afhalers hebt voor je maaltijden. Geef het niet te snel op! Als een afhaler jouw aanbod een paar keer voorbij ziet komen, is de interesse gewekt.
  • Zorg voor een goede afhaal ervaring
    Een afhaler zal sneller bij je terugkomen voor een volgende maaltijd als het contact met jou de eerste keer prettig is verlopen. Zorg daarom voor een prettige afhaal ervaring. Kom de gemaakte afspraken na, toon interesse en zorg dat je hygiënisch te werk gaat. Thuisgekookt is er niet alleen voor degene die verlegen zitten om een warme maaltijd, maar ook voor de mensen die op zoek zijn naar wat meer contact in de buurt.
  • Bestel Thuisgekookt ansichtkaarten
    Laat buren die nog niet bij Thuisgekookt staan ingeschreven weten dat jij bent gestart met koken via Thuisgekookt door een ansichtkaart bij ze door de bus te doen! Deze bestel je hier tegen een vergoeding van de verzendkosten. Een online versie is ook beschikbaar.
  • Deel je maaltijd op social media
    Om er zelf voor te zorgen dat meer afhalers je weten te vinden helpt het heel goed om je maaltijden via social media te delen! Deel al je maaltijden in één keer door de link naar jouw profiel toe te delen: www.thuisgekookt.nl/thuiskok/..... (vul op de stippellijn jouw profielnaam in). Of vul de digitale ansichtkaart in.

Het is in principe de bedoeling dat afhalers zelf een bakje meenemen. Echter, in tijden van corona is het fijn als er zo min mogelijk fysiek contact plaatsvindt tussen afhaler en thuiskok. Wij raden daarom aan om bijvoorbeeld een aantal wegwerpbakjes aan te schaffen, zodat afhalers veilig een maaltijd bij je af kunnen halen.

Daarnaast worden de meeste maaltijden die via Thuisgekookt worden gedeeld warm meegegeven. Deel jij de maaltijd liever koud? Zet het dan even in de omschrijving. Dan weten mensen zonder opwarm mogelijkheden dat ze jouw maaltijd beter niet kunnen bestellen.

Hoe groot een portie is, is natuurlijk afhankelijk van het type gerecht dat je maakt. Een gemiddelde portie die via Thuisgekookt wordt gedeeld is 500 gram.

Als je aan de slag gaat als thuiskok, dan kook je in principe vrijwillig en bied je maaltijden aan voor de kostprijs. Ja mag hierbij uitgaan van de kosten voor de boodschappen met een klein beetje extra voor gas, elektriciteit en de olijfolie die je toch al in de kast had staan. De meeste maaltijden die worden gedeeld zijn tussen de €4 en de €6. We zien dat duurdere maaltijden minder vaak worden afgehaald.

Wil je toch een hogere prijs vragen - omdat je bijvoorbeeld kookt met uitsluitend biologische producten, of hele bijzondere ingrediënten - dan is het voor afhalers fijn als je in de omschrijving uitlegt waarom dat is. Op de website wordt automatisch een Thuisgekookt-bijdrage van 10% per portie opgeteld bij de prijs die jij hebt gekozen. Als je als kok dus bijvoorbeeld een maaltijd aanbiedt voor €4,00 dan moet een afhaler vervolgens €4,40 betalen.

Thuisgekookt is er voor buren. Niet voor bedrijven of commerciële partijen. Zie je een thuiskok die volgens jou niet op Thuisgekookt past? Stuur dan even een mail naar info@thuisgekookt.nl

Voor thuiskoks is er in principe geen sprake van inkomsten, als je de richtlijnen van Thuisgekookt volgt. Je hoeft dan dus ook niets op te geven bij de Belastingdienst.

Thuisgekookt is aansprakelijk voor het platform dat wij hebben opgezet om de maaltijden te delen. We doen er daarom alles aan om iedereen te voorzien van de juiste informatie. Thuisgekookt is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen die voortvloeien uit het delen van maaltijden of het contact tussen buren.

Het is als thuiskok erg belangrijk dat je je aan de opgestelde hygiëne en voedselveiligheids richtlijnen houdt, zeker als je kookt voor mensen met een kwetsbaarheid. De thuiskoks zijn zelf verantwoordelijk voor de naleving van die regels. Wij vertrouwen erop dat de thuiskoks die zich bij Thuisgekookt aansluiten er alles aan zullen doen om een veilige maaltijd aan te kunnen bieden.

We houden niet zo van regels, dus we hebben er zo min mogelijk. Om toch geen misverstanden te laten ontstaan hebben we wel wat huisregels opgesteld en kun je hier ons Preventie- en Integriteitsbeleid vinden.

  • De kok is zelf verantwoordelijk voor de teksten die hij/zij publiceert. Hierbij worden geen aanvullende persoonlijke- of bedrijfsgegevens (bijvoorbeeld een e-mailadres of URL’s naar een andere website) bij vermeld.
  • De kok is zelf verantwoordelijk voor een correcte belastingaangifte van de eventueel ontvangen inkomsten uit Thuisgekookt. Maaltijden worden in principe tegen inkoopprijs van de ingrediënten aangeboden op Thuisgekookt, hierover betaal je geen inkomstenbelasting.
  • De kok gaat discreet om met de gegevens van de afhaler. Het is niet toegestaan deze aan derden door te geven of te gebruiken voor commerciële doeleinden.
  • De kok biedt geen alcoholische dranken aan op Thuisgekookt.
  • De kok zorgt ervoor dat de maaltijden binnen de afgesproken tijdspanne afgehaald kunnen worden. Indien het onverhoopt niet door kan gaan, geeft de kok dit op tijd bij de afhaler aan.
  • De kok heeft de aandachtspunten over hygiëne en veiligheid doorgelezen en zal hier zoveel mogelijk aan proberen te voldoen.

Vragen voor aanvragers

Via onderstaande knop vul je je gegevens in en geef je aan waar je je aanvragersprofiel voor wilt gaan gebruiken. Zo kun je:

  • Een losse maaltijd afhalen wanneer een actieve thuiskok in de buurt een maaltijd aanbiedt;
  • ons om hulp vragen als je regelmatig maaltijden wilt ontvangen van een vaste thuiskok.

Heb je al je gegevens ingevuld en je account geverifieerd door middel van de verificatiemail? Dan kun je hier een lekkere maaltijd uitzoeken in de buurt of hier om hulp vragen als je aan een vaste thuiskok wilt worden gekoppeld.

Registreer als aanvrager

Via onderstaande link kun je zelf zoeken naar het maaltijden aanbod in jouw buurt. Vind je hier niet direct iets van je gading? Klik dan op de knop ‘bewaar zoekopdracht’ (rechts bovenaan) zodat je een mailtje ontvangt als er een maaltijd in jouw buurt wordt aangeboden die binnen jouw wensen valt.

Maaltijden zoeken
  1. Vul een zoekopdracht in via onderstaande link.
  2. Indien er op dat moment iets wordt aangeboden in het door jouw opgegeven gebied verschijnen de actuele maaltijden, indien dat niet het geval is verschijnt er niets.
  3. In beide gevallen kun je rechtsboven op de blauwe knop op ‘bewaar zoekopdracht’ klikken. Je kunt je zoekopdracht dan zelf een naam geven en kiezen op welk tijdstip je deze wilt ontvangen.
  4. Na het opslaan ontvang je een e-mail zodra er maaltijden worden aangeboden die aan jouw zoekopdracht voldoen.
  5. Je zoekopdrachten kun je vinden en wijzigen in je ‘aanvraag dashboard’ in het tabblad ‘opgeslagen zoekopdrachten’.
Vul zoekopdracht in

Afhankelijk van de wensen van de aanvrager en thuiskok worden daar onderling afspraken over gemaakt. Het kan contant, via een bankoverschrijving of een via de U-pas.

Wij vragen om de reden van een bestelling omdat we verantwoording af moeten leggen over onze activiteiten aan onze financierders. Zonder de subsidies van gemeenten en landelijke fondsen kunnen wij de website niet in de lucht houden en (kwetsbare) mensen niet helpen met het vinden van een thuiskok. Het is voor hen belangrijk om te weten welke hoofdreden mensen hebben voor het afhalen van een maaltijd bij ons, zodat zij op hun beurt kunnen inschatten of het geld wel op de juiste plek terecht komt. Alle gegevens die zij van ons ontvangen worden geanonimiseerd.

  1. Vul een zoekopdracht in via onderstaande knop, waarbij je eerst voor het zoeken op koksnaam kiest en dan de profielnaam van de kok invult in de zoekbalk.
  2. Indien de kok op dat moment iets aanbiedt dan verschijnen zijn/haar actuele maaltijden. Als de kok niets aanbiedt, dan verschijnt er ook niets.
  3. In beide gevallen kun je rechtsboven in op de blauwe knop ‘bewaar zoekopdracht’ klikken. Je kunt je zoekopdracht dan zelf een naam geven (bijvoorbeeld: ‘kok ChantalKookt”) en kiezen wanneer je deze wilt ontvangen (1x per dag of direct nadat de kok iets online gezet heeft).
  4. Na het opslaan ontvang je een e-mail zodra deze thuiskok een maaltijd aanbiedt.
  5. De koks die jij volgt kun je vinden en wijzigen in je “aanvraag dashboard’ bij het tabblad ‘opgeslagen zoekopdrachten’.
Zoeken

Het is niet mogelijk een maaltijd via de website te annuleren. Mocht je onverhoopt een maaltijd toch niet kunnen afhalen dan kun je het beste tijdig contact opnemen met de thuiskok en met hem/haar overleggen over de mogelijkheden.

  • De kok stort het bedrag terug, je bent dan wel de Thuisgekookt bijdrage (10% commissie) kwijt;
  • Je spreekt met de kok af om dezelfde maaltijd later af te halen;
  • Je spreekt met de kok af om een vervangende maaltijd te ontvangen.

Komen jullie er toch niet samen uit? Bel ons dan gerust op 085-0608768.

Bel ons

Het is als thuiskok erg belangrijk dat je je aan de opgestelde hygiëne en voedselveiligheids liNK richtlijnen houdt, zeker als je kookt voor mensen met een kwetsbaarheid. De thuiskoks zijn zelf verantwoordelijk voor de naleving van die regels. Wij vertrouwen erop dat de thuiskoks die zich bij Thuisgekookt aansluiten er alles aan zullen doen om een veilige maaltijd aan te kunnen bieden.

We houden niet zo van regels, dus we hebben er zo min mogelijk. Om toch geen misverstanden te laten ontstaan hebben we wel wat huisregels opgesteld en kun je hier ons Preventie- en Integriteitsbeleid vinden.

  1. De afhaler haalt op het afgesproken tijdstip de maaltijd op en komt andere gemaakte afspraken met de thuiskok na.
  2. Als de afhaler niet binnen de afgesproken tijdspanne de maaltijd afhaalt, dan heeft de kok in principe het recht de maaltijd niet meer te verschaffen. Wel is het goed om altijd met elkaar te overleggen, wellicht kan er een regeling getroffen worden.
  3. De afhaler gaat discreet om met de gegevens van de kok. Het is niet toegestaan deze gegevens aan derden door te geven of te gebruiken voor commerciële doeleinden.
  4. De afhaler heeft de aandachtspunten over hygiëne en veiligheid doorgelezen, en zal hier zoveel mogelijk aan proberen te voldoen.
  5. Het is de afhaler toegestaan om reeds gegeven reviews (bedankjes) te verwijderen. Indien een afhaler besluit een review bij een kok te verwijderen, worden alle reviews van de afhaler bij de betreffende kok verwijderd.

Vragen over de overgang naar de nieuwe website

Omdat wij, vanuit veiligheidsoverwegingen, geen wachtwoorden kunnen inzien of overzetten, moet je je nieuwe account opnieuw activeren. Dit doe je door de volgende stappen te doorlopen:

  1. Ga naar migratie en vul je e-mailadres in.
  2. Je ontvangt dan een e-mail met een nieuwe activatielink (let op, dit mailtje kan in je ongewenste e-mail terecht komen).
  3. Klik op de blauwe knop ‘stel je account op de nieuwe website in’.
  4. Je komt nu direct uit in je profiel instellingen op de nieuwe website. Als je het volledige profiel hebt ingevuld kies je onderaan een nieuw wachtwoord.
  5. Gebeurt er niks als je op de knop ‘account activeren’ klikt? Scroll dan even naar boven, waarschijnlijk klopt er iets niet of missen er nog gegevens.

Het aantal door jou gedeelde maaltijden en de bedankjes die je van afhalers hebt ontvangen (via de oude website) zijn overgezet. Alle maaltijden die op de menukaarten staan van de oude website zijn helaas niet overgenomen. We snappen dat dat voor sommige thuiskoks vervelend is, maar we denken dat het belangrijk is dat er enkel maaltijden op de website staan die ook daadwerkelijk te bestellen zijn. Op de vorige website stonden zo ontzettend veel maaltijden op alle menukaarten (ook van veel inactieve koks) dat aanvragers door de bomen het bos niet meer zagen en niet bij de echt te bestellen maaltijden terecht kwamen.

De afspraken die je hebt gemaakt met de mensen voor wie jij één of meerdere dagen per week kookt lopen natuurlijk nog steeds, maar zijn voorlopig nog niet op de nieuwe website te zien. Dit is omdat we nog bezig zijn met de ontwikkeling van de achterliggende pagina’s. Jullie afspraak en de betaling regelen we daarom voorlopig nog even buiten de website om. Wil je een maaltijd afzeggen of de betalingen inzien? Vraag ons via 085-0608768 of stuur een mailtje naar info@thuisgekookt.nl

Doordat we overgestapt zijn naar een nieuwe website van een nieuwe provider kan het zo zijn dat onze mails in de spam terecht komen. Het is een technisch verhaal maar het komt er ongeveer op neer dat we eerst reputatie op moeten bouwen voordat we niet meer worden gezien als spam. Dit heeft wat tijd nodig, maar komt vanzelf helemaal goed.

Een aantal thuiskoks maakte gebruik van de Thuisafgehaald app. Deze is helaas offline gehaald, omdat de nieuwe website hier niet meer op aansluit. Helaas kunnen we niet direct een nieuwe app lanceren. De nieuwe Thuisgekookt website is echter ook goed te gebruiken op je telefoon of tablet! Een nieuwe app staat zeker nog op de planning, maar daar moeten we nog even op wachten. Door eerst te testen met de mobiele website, komen we erachter wat musthaves zijn voor de nieuwe Thuisgekookt app en kunnen we het budget dat we hiervoor hebben zo goed mogelijk besteden.