Nadat de thuiskok en de buurtgenoot voor wie gekookt gaat worden (telefonisch) kennis hebben gemaakt, wordt er een proefmaaltijd gedeeld. Deze wordt onderling afgerekend. Als de proefmaaltijd bevalt worden er vaste afspraken gemaakt over de gewenste dag(en), het aantal porties en een vast bedrag per maaltijd. Er zijn drie manieren om het afgesproken bedrag te voldoen:
Veelgestelde vragen
Voor maaltijdzoekers
Stichting Thuisgekookt is geen reguliere maaltijdservice. De koppelingen die wij tot stand brengen tussen buurtgenoten bestaan zolang beide partijen daarmee instemmen. Wil je om wat voor reden dan ook geen maaltijden aan huis meer ontvangen? Dan kun je te allen tijde de afspraak annuleren. Wil je wel maaltijden blijven ontvangen, maar is de gemaakte koppeling niet wat je zoekt? Neem dan even contact met ons op.
Bij Stichting Thuisgekookt vinden we het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt. Thuiskoks dienen zich aan de opgestelde hygiëne- en voedselveiligheidsrichtlijnen te houden. Deze zijn opgesteld in samenwerking met de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA). Daarnaast wordt voor iedere thuiskok die start met koken voor iemand in een kwetsbare positie een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aangevraagd. Zo proberen wij er alles aan te doen om het afhalen van een gezonde maaltijd zo veilig mogelijk te laten verlopen.
Thuiskoks koken vrijwillig en bieden daarom de maaltijd aan voor de kostprijs van de ingrediënten. De meeste maaltijden die worden gedeeld kosten tussen de 3 en 6 euro. Deze prijs wordt in overleg bepaald. Bovenop het bedrag dat de thuiskok vraagt rekent Stichting Thuisgekookt 10% commissie. Een maaltijd van 4 euro gaat dan 4,40 kosten. Het rekenen van commissie stelt Stichting Thuisgekookt in staat om nog meer mensen van een goedkope maaltijd te voorzien. Zo maken we samen de wereld een beetje mooier!
Stichting Thuisgekookt helpt graag om de betaling in orde te maken. Dit doen we middels een automatisch incasso. Zodra het bedrag van de gedeelde maaltijden bij elkaar opgeteld 20 euro bedraagt, schrijven wij deze kosten af. Over deze kosten wordt 10% commissie gerekend. Dit bedrag wordt bij de totale kosten opgeteld. Het is ook mogelijk om met de U-pas te betalen.
Via jouw profiel kan je saldo opladen om maaltijden te betalen. Hierbij instructies over het saldo opladen:
Stap 1. Ga naar de inlogpagina
Stap 2. Vul je inloggegevens in
Stap 3. Ga naar de saldopagina
Stap 4. Klik op opwaarderen
Stap 5. Bepaal het bedrag en klik op 'Verstuur'
Is betaling via automatische incasso niet wenselijk of mogelijk? Dan kan de betaling ook onderling (contant, via een betaalverzoek of middels een bankoverschrijving) geregeld worden. Ook hier wordt over de prijs van de maaltijd 10% commissie gerekend. De commissiekosten kunnen bij zowel jou als maaltijdzoeker als bij de thuiskok worden geïncasseerd. Hier maak je afspraken over met jouw matchmaker.
- Betaal jij zelf de commissiekosten? Je betaalt de kostprijs van de maaltijd direct aan de thuiskok. De commissiekosten zullen we via automatische incasso bij jou afschrijven, of kun je zelf opwaarderen via jouw Stichting Thuisgekookt account.
- Spreek je af dat dit via de thuiskok loopt? Je betaalt de kostprijs van de maaltijd plus de commissiekosten direct aan de thuiskok. Wij verrekenen deze commissiekosten vervolgens met de thuiskok.
Dat kan allebei! In de praktijk worden de meeste maaltijden door de thuiskok bezorgd. Tijdens het intakegesprek wordt gevraagd wat in jouw situatie wenselijk is. Wij zoeken een thuiskok die daarbij past.
De meeste kant en klare maaltijden worden warm meegegeven in een (herbruikbaar) vershoudbakje. Dit bakje kan vervolgens weer (schoon) geretourneerd worden aan de thuiskok.
Wil jij regelmatig maaltijden ontvangen van een vaste thuiskok omdat de leeftijd, ziekte of een beperking iedere dag koken lastig maakt? Dan ben je bij Stichting Thuisgekookt aan het goede adres. Wij gaan voor jou op zoek naar een geschikte thuiskok die past bij jouw wensen en brengen je met die buurtgenoot in contact.
Bel naar 085-0608768 of vul je gegevens in via onderstaande knop om met één van onze matchmakers in contact te komen. Aan de hand van een uitgebreide telefonische intake waarin je (dieet)wensen en voorkeuren worden besproken gaan wij op zoek naar een geschikte kok bij jou in de buurt.
Tijdens een intakegesprek krijg je de mogelijkheid om aan te geven wat jouw voorkeuren en (dieet)wensen zijn. Wij gaan vervolgens op zoek naar een buurtgenoot die past bij die wensen.Tijdens een eerste proefmaaltijd kun je zelf ontdekken of deze thuiskok en de maaltijden bij je passen. Er wordt niet door alle thuiskoks op verzoek gekookt, wel wordt er altijd rekening gehouden met jouw (dieet)wensen. Je maakt zelf afspraken met de thuiskok over of en hoe er vooraf gecommuniceerd wordt wat er gekookt gaat worden.
Stichting Thuisgekookt doet er alles aan om iedereen duidelijk te maken wat onze hygiëne- en gedragsregels zijn en is verantwoordelijk voor het geven van juiste informatie. Stichting Thuisgekookt is echter niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen die voortvloeien uit het delen van maaltijden of het contact tussen buren.
Via jouw persoonlijke inlog kan je jouw profiel inzien. Ga hiervoor op deze website naar jouw account. Dat kan rechtsboven in het scherm via de 3 streepjes en klik op “inloggen”.
Vul je e-mailadres en wachtwoord in en je komt op jouw persoonlijke pagina met de onderwerpen:
- Jouw profiel: persoonlijke gegevens of je wachtwoord inzien en of wijzigen.
- Saldo: alle maaltijden en transacties inzien en je saldo opwaarderen indien gewenst.
- Jouw aanvragen: een nieuwe aanvraag indienen of een aanvraag aanpassen.
- Maaltijdenkalender: een kookafspraak inzien, toevoegen, wijzigen of annuleren. Maak je wijzigingen op tijd! Het is niet mogelijk om een afspraak in het verleden of een afspraak die in de komende 48 uur gaat plaatsvinden te wijzigen.
Wil je een wijziging maken in een afspraak, een afspraak annuleren of een extra afspraak toevoegen? Overleg dit met jouw thuiskok en pas het dan zelf aan in de maaltijdenkalender.
Klik dan in jouw persoonlijke inlog op “maaltijdenkalender”. Je krijgt de maandkalender te zien van deze maand. Super fijn als je op tijd een wijziging of annulering doorgeeft, zodat betalingen niet onnodig door blijven lopen. Bedankt!
Klik op de zwarte knop “maaltijd aanmaken” om een extra maaltijd toe te voegen. Er opent een menu met invulvelden aan de rechterzijde van het scherm. Vul nu in welke thuiskok het betreft, wanneer de thuiskok voor jou gaat koken, wat de afspraken zijn omtrent het ophalen of brengen, aantal porties en/of de prijs van de maaltijd. Klik op opslaan en jouw extra afspraak verschijnt nu in de kalender. De nieuwe afspraak is nu inzichtelijk voor alle partijen.
Wanneer je een afspraak wilt wijzigen klik je op de afspraak op de desbetreffende datum in de kalender. Er opent een menu aan de rechterzijde van het scherm. Breng de wijzigingen aan in transportwijze, prijs of aantal porties en klik op de knop “aanpassen”. De afspraakwijziging is nu inzichtelijk voor alle partijen. Maak je wijziging op tijd! Het is niet mogelijk om een afspraak in het verleden of een afspraak die in de komende 48 uur gaat plaatsvinden te wijzigen.
Wanneer je een afspraak wilt annuleren klik je op de afspraak op de desbetreffende datum in de kalender. Er opent een menu aan de rechterzijde van het scherm. Druk op de rode knop “annuleren”. De afspraak in de kalender wordt nu doorgestreept en is geannuleerd. Annuleer je kookafspraak tijdig! Het is niet mogelijk om een afspraak in het verleden of een afspraak die in de komende 48 uur gaat plaatsvinden te annuleren.
Tip! Wil je een wijziging aanbrengen in een afspraak voor de volgende maand? Pas boven in bij de witte velden de datum aan.
Wil je een afspraak wijzigen die vandaag of morgen plaatsvindt dan kan je het best even contact met ons opnemen via 085-0608768 of WhatsApp.
Je kunt ons bereiken via e-mail, telefoon of WhatsApp. Wij werken van maandag tot vrijdag, dus stuur je ons een bericht in het weekend? Op maandag nemen we zo snel als mogelijk contact met je op. Hieronder de contactgegevens per situatie:
Voor algemene vragen over Stichting Thuisgekookt: info@thuisgekookt.nl of 085-0608768.
Voor nieuwe aanmeldingen als thuiskok of maaltijdzoeker en kom je er op de website niet uit? info@thuisgekookt.nl of 085-0608768.
Voor bestaande matches: neem contact op met jouw matchmaker, de contactgegevens vind je onder aan het mailcontact.
Onze helpdesk is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 uur en 17:00 uur. Tijdens de lunch zijn we een uur afwezig. We bellen je, nadat we lekker gegeten hebben, zo snel mogelijk terug. Je kan ons natuurlijk ten alle tijden een e-mail bericht sturen.
Jouw matchmaker is te bereiken via e-mail, telefoon en WhatsApp. Jouw matchmaker is bereikbaar op werkdagen. Het kan zijn dat jouw matchmaker part-time werkt. De dagen dat de matchmaker niet werkt wordt tijdens het intakegesprek besproken. Neemt jouw matchmaker niet op? Je wordt zo snel mogelijk teruggebeld of bericht via WhatsApp of e-mail.
- E-mail: info@thuisgekookt.nl
- Telefoonnummer: 085-0608768 (op werkdagen bereikbaar 9:00-17:00 uur)
Stichting Thuisgekookt werkt elke dag met man en macht om zoveel mogelijk mensen van een duurzame match met een buurtgenoot en een lekkere, warme maaltijd te voorzien. Helaas is het aantal aanvragen in de afgelopen jaren zo dusdanig gestegen, dat we mensen die niet uit de bij ons aangesloten focusgemeenten komen op een wachtlijst moeten plaatsen. Zodra er ruimte is, pakken we de aanvragen die op de wachtlijst zijn geplaatst zo snel mogelijk op.
Voor thuiskoks
Elke dag ontvangen we aanvragen van mensen die door de leeftijd, ziekte of een beperking wel wat hulp kunnen gebruiken van een thuiskok. Nadat we hun wensen in kaart hebben gebracht gaan we op zoek naar een thuiskok die daarbij past. Komt er een aanvraag bij ons binnen van iemand die bij jou in de buurt woont? Dan ontvang je vanzelf een mailtje of telefoontje met alle details. Je kunt per aanvraag kijken of jij die buurtgenoot kunt en wilt helpen of niet.
De meeste kant en klare maaltijden worden warm meegegeven in een (herbruikbaar) vershoudbakje. Dit bakje kan vervolgens weer (schoon) retour wanneer de volgende maaltijd gedeeld wordt.
Hoe groot een vullende maaltijd moet zijn varieert per persoon. Daarom is het fijn om dit vooraf te bespreken. Een gemiddelde portie die via Stichting Thuisgekookt wordt gedeeld is rond de 450 á 500 gram.
Als je aan de slag gaat als thuiskok, dan kook je in principe vrijwillig en bied je maaltijden aan voor de kostprijs. Je mag hierbij uitgaan van de kosten voor de boodschappen met een klein beetje extra voor gas, elektriciteit en de olijfolie die je toch al in de kast had staan. De meeste maaltijden die worden gedeeld zijn tussen de €3 en de €6. Je bepaalt deze prijs in overleg met de maaltijdzoeker voordat je gaat starten met koken. Bovenop het bedrag dat jij voor een maaltijd vraagt rekent Stichting Thuisgekookt 10% commissie. Het rekenen van commissie stelt Stichting Thuisgekookt in staat om nog meer mensen van een goedkope maaltijd te voorzien. Zo maken we samen de wereld een beetje mooier!
Bij Stichting Thuisgekookt vinden we het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt. Thuiskoks dienen zich aan de opgestelde hygiëne- en voedselveiligheidsrichtlijnen te houden. Deze zijn opgesteld in samenwerking met de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA). Daarnaast wordt voor iedere thuiskok die start met koken voor iemand in een kwetsbare positie een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aangevraagd. Zo proberen wij er alles aan te doen om het afhalen van een gezonde maaltijd zo veilig mogelijk te laten verlopen.
Als je de richtlijnen van Stichting Thuisgekookt volgt zal er in principe geen sprake van inkomsten zijn. Je hoeft daarom niets op te geven bij de Belastingdienst.
Stichting Thuisgekookt doet er alles aan om iedereen duidelijk te maken wat onze hygiëne- en gedragsregels zijn en is verantwoordelijk voor het geven van juiste informatie. Stichting Thuisgekookt is echter niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen die voortvloeien uit het delen van maaltijden of het contact tussen buren.
Via jouw persoonlijke inlog kan je jouw profiel inzien. Ga hiervoor op deze website naar jouw account. Dat kan rechtsboven in het scherm via de 3 streepjes en klik op “inloggen”.
Vul je e-mailadres en wachtwoord in en je komt op jouw persoonlijke pagina met de onderwerpen:
- Jouw profiel: persoonlijke gegevens of je wachtwoord inzien en of wijzigen.
- Saldo: alle maaltijden en transacties inzien en saldo opwaarderen indien gewenst.
- VOG uploaden: hier kan je jouw VOG uploaden.
- Maaltijdenkalender: je kookafspraak inzien, toevoegen, wijzigen of annuleren. Maak je wijzigingen op tijd! Het is niet mogelijk om een afspraak in het verleden of een afspraak die in de komende 48 uur gaat plaatsvinden te wijzigen.
Wil je een wijziging maken in een afspraak, een afspraak annuleren of een extra afspraak toevoegen? Overleg dit met jouw match en pas het dan zelf aan in de maaltijdenkalender.
Klik dan in jouw persoonlijke inlog op “maaltijdenkalender”. Je krijgt de maandkalender te zien van deze maand. Super fijn als je op tijd een wijziging of annulering doorgeeft, zodat betalingen niet onnodig door blijven lopen. Bedankt!
Klik op de zwarte knop “maaltijd aanmaken” om een extra maaltijd toe te voegen. Er opent een menu met invulvelden aan de rechterzijde van het scherm. Vul nu in voor wie je gaat koken, wanneer je gaat koken, wat de afspraken zijn omtrent het ophalen of brengen, aantal porties en/of de prijs van de maaltijd. Klik op opslaan en jouw extra afspraak verschijnt nu in de kalender. De nieuwe afspraak is nu inzichtelijk voor alle partijen.
Wanneer je een afspraak wilt wijzigen klik je op de afspraak op de desbetreffende datum in de kalender. Er opent een menu aan de rechterzijde van het scherm. Breng de wijzigingen aan in transportwijze, prijs of aantal porties en klik op de knop “aanpassen”. De afspraakwijziging is nu inzichtelijk voor alle partijen. Maak je wijziging op tijd! Het is niet mogelijk om een afspraak in het verleden of een afspraak die in de komende 48 uur gaat plaatsvinden te wijzigen.
Wanneer je een afspraak wilt annuleren klik je op de afspraak op de desbetreffende datum in de kalender. Er opent een menu aan de rechterzijde van het scherm. Druk op de rode knop “annuleren”. De afspraak in de kalender wordt nu doorgestreept en is geannuleerd. Annuleer je kookafspraak tijdig! Het is niet mogelijk om een afspraak in het verleden of een afspraak die in de komende 48 uur gaat plaatsvinden te annuleren.
Tip: wil je een wijziging aanbrengen in een afspraak voor de volgende maand? Pas boven in bij de witte velden de datum aan.
Wil je een afspraak wijzigen die vandaag of morgen plaatsvindt dan kan je het best even contact met ons opnemen via 085-0608768 of WhatsApp.
Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is een verklaring van het ministerie van Veiligheid en Justitie waaruit blijkt dat het gedrag uit het verleden van een persoon geen bezwaar oplevert voor het gevraagde doel, in dit geval voor het koken voor iemand in een (mogelijke) kwetsbare situatie. We vragen een beknopte VOG aan wanneer we een vrijwilliger voorstellen aan een aanvrager.
Onze thuiskoks komen thuis bij mensen die zich (met enige regelmaat) in een kwetsbare positie bevinden. Door middel van het aanvragen van een VOG voor de thuiskoks zorgen we voor nog meer vertrouwen en proberen we, voor zover mogelijk, uit te sluiten dat er iets vervelends kan gebeuren. Dit is een onderdeel van ons preventie-en integriteitsbeleid.
Wij zetten de VOG-aanvraag voor jou klaar, zodra jij gematched bent aan een buurtgenoot. Je ontvangt tegen die tijd een link vanuit Justis om de VOG-aanvraag af te handelen. Vervolgens ontvang je binnen 8 weken de VOG schriftelijk thuis.
Het is een beknopte VOG. We vragen een verklaring aan voor het screeningsprofiel 45; Gezondheid en welzijn van mens en dier.
Nee. Als stichting komen wij in aanmerking om gratis een VOG aan te vragen. Voor zowel de vrijwilliger als voor de stichting zijn hier dus geen kosten aan verbonden.
Let wel op: het is alleen gratis als wij een VOG aanvragen, waarna de thuiskok een link krijgt om zijn/haar gegevens verder in te vullen.
Wij raden van harte aan om vrijwilligerswerk te doen als je (al dan niet tijdelijk) een uitkering ontvangt, vooral omdat je dan fijn in contact bent en blijft met mensen. Het belangrijkste om te onthouden zijn onderstaande twee punten.
1. Bespreek het vrijwilligerswerk altijd met jouw persoonlijke contactpersoon van de uitkeringsinstantie. Zij kunnen in jouw geval beoordelen wat wel en wat niet mogelijk is. Omdat je een onkostenvergoeding ontvangt voor de kostprijs van de maaltijd wordt dit niet gezien als inkomsten.
2. Neem tevens contact op met jouw matchmaker en bespreek je situatie. Is het vanuit jouw uitkeringsinstantie nodig om een vrijwilligersverklaring met behoud van uitkering te overleggen, dan helpen we je natuurlijk graag.
Je kunt ons bereiken via e-mail, telefoon of WhatsApp. Wij werken van maandag tot vrijdag, dus stuur je ons een bericht in het weekend? Op maandag nemen we zo snel als mogelijk contact met je op. Hieronder de contactgegevens per situatie:
Voor algemene vragen over Stichting Thuisgekookt: info@thuisgekookt.nl of 085-0608768.
Voor nieuwe aanmeldingen als thuiskok of maaltijdzoeker en kom je er op de website niet uit? info@thuisgekookt.nl of 085-0608768.
Voor bestaande matches: neem contact op met jouw matchmaker, de contactgegevens vind je onder aan het mailcontact.
Onze helpdesk is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 uur en 17:00 uur. Tijdens de lunch zijn we een uur afwezig. We bellen je, nadat we lekker gegeten hebben, zo snel mogelijk terug. Je kan ons natuurlijk ten alle tijden een e-mail bericht sturen.
Jouw matchmaker is te bereiken via e-mail, telefoon en WhatsApp. Jouw matchmaker is bereikbaar op werkdagen. Het kan zijn dat jouw matchmaker part-time werkt. De dagen dat de matchmaker niet werkt wordt tijdens het intakegesprek besproken. Neemt jouw matchmaker niet op? Je wordt zo snel mogelijk teruggebeld of bericht via WhatsApp of e-mail.
- E-mail: info@thuisgekookt.nl
- Telefoonnummer: 085-0608768 (op werkdagen bereikbaar 9:00-17:00 uur)