Algemene voorwaarden
Voordat je gebruik wilt maken van Stichting Thuisgekookt vragen wij je in te stemmen met de onderstaande algemene voorwaarden. Druk op de knop hieronder om dezelfde algemene voorwaarden te downloaden als PDF. Deze voorwaarden voor zijn het laatst gewijzigd op 13-05-2024.
Uitleg
Stichting Thuisgekookt is een sociale maaltijdservice die bemiddelt tussen maaltijdzoekers met een kwetsbaarheid enerzijds en vrijwillige thuiskoks anderzijds zodat er een duurzame één-op-één koppelingen ontstaat. De één-op-één koppeling is een regelmatige (wekelijkse) maaltijdservice, waar thuiskok en maaltijdontvanger, als uitzondering en in overleg met elkaar, van af kunnen wijken indien nodig.
De website thuisgekookt.nl wordt beheerd door Stichting Thuisgekookt (hierna ook 'wij'/'we'/'ons'/'onze'), geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 55659217, met BTW nummer NL851806181B01 en kantoorhoudende aan de Ravellaan 13, 3533 JE te Utrecht, e-mail adres: info@thuisgekookt.nl.
Toepasselijkheid
De Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op ieder gebruik van de website thuisgekookt.nl, alle diensten die Stichting Thuisgekookt aan gebruikers van de website (‘je’/’jij’ en ‘gebruikers’) levert en de overeenkomst (‘gebruikersovereenkomst’) die via deze website tussen jou en ons tot stand komt. Het bezoeken van de website www.thuisgekookt.nl en het gebruik van de diensten van Stichting Thuisgekookt betekent dat je akkoord bent met de toepasselijkheid van onze Algemene Voorwaarden. Wij kunnen deze Algemene Voorwaarden van tijd tot tijd aanpassen. Daarnaast behouden wij ons het recht voor om wijzingen op de website thuisgekookt.nl door te voeren zonder dit van tevoren aan te kondigen. Wij raden je dan ook aan om regelmatig na te gaan of de informatie op de website is veranderd.
Thuisgekookt Account
Om actief deel te nemen aan de diensten van Stichting Thuisgekookt dien je het aanmeldformulier in te vullen en een account aan te maken (‘Thuisgekookt Account’). Je dient hiervoor de op de website aangegeven stappen te volgen, en daarbij naar waarheid de verzochte informatie in te vullen. Alleen privépersonen kunnen een Thuisgekookt Account aanmaken. Bij eventuele wijzigingen in je gegevens dien je zo spoedig mogelijk je Thuisgekookt Account te updaten. Je bent zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor jouw Thuisgekookt Account en het gebruik daarvan. Je Thuisgekookt Account is uitsluitend voor jouw persoonlijke gebruik voor het maken van afspraken over het bereiden, brengen en/of afhalen van maaltijden ten behoeve van jezelf of een maaltijdzoeker. Je mag je account niet aan andere personen ter beschikking stellen en dient je account met een sterk wachtwoord te beveiligen en zorgvuldig met dit wachtwoord om te gaan. Ook moet je zelf zorgdragen voor een veilige computer of telefoon(verbinding). Mocht je het vermoeden hebben dat je Thuisgekookt Account door anderen wordt gebruikt, meldt dit dan per e-mail aan ons. Bij het gebruik van Stichting Thuisgekookt en het bereiden, delen en/of afhalen van maaltijden dien je je te houden aan de wet en de normale fatsoensnormen.
Algemene regels voor het gebruik van de website thuisgekookt.nl en de diensten van Stichting Thuisgekookt
Omgangsvormen
De belangrijkste factor voor het succes van Stichting Thuisgekookt is dat we respectvol, met aandacht voor elkaars kwetsbaarheden, met elkaar omgaan. We verwachten dat gebruikers fatsoenlijke omgangsvormen hanteren. Communiceer daarom tijdig en helder over je verwachtingen en behandel elkaar met respect, ook als dingen niet gaan zoals je had verwacht of gehoopt. Probeer het standpunt en de verwachtingen van de ander te begrijpen en los problemen rustig en vriendelijk op. We willen voor beide partijen een veilige omgeving bieden met eerlijke, open communicatie en duidelijk afspraken waar beide partijen zich aan houden.
De thuiskok helpt de maaltijdzoeker met een maaltijd en kan niet gevraagd worden voor andere taken. Mocht dit na verloop van tijd toch organisch ontstaan, dan is dit iets waar de thuiskok ten alle tijden ook weer mee kan en mag stoppen.
Ook als minderjarige ben je bij Stichting Thuisgekookt van harte welkom om voor een buurtgenoot te koken. Wel leggen we in dat geval altijd even contact met een ouder/voogd zodat er op toegezien wordt dat alles volgens de door Stichting Thuisgekookt opgestelde regels verloopt.
Regels voor (sociale) hygiëne
Iedere gebruiker die in het kader van een van de diensten van Stichting Thuisgekookt een maaltijd bereidt, dient zich te houden aan de hygiëneregels zoals die in overleg met de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit zijn opgesteld. Voor meer informatie zie onze hygienerichtlijnen en sociale omgangsregels.
Regels over het gebruik van de website
Het is niet toegestaan om de personen die als thuiskok of afnemer de website thuisgekookt.nl gebruiken voor andere doeleinden te benaderen dan voor de diensten van Stichting Thuisgekookt. Stichting Thuisgekookt gelooft in de kracht van delen en hoopt dat de recepten die op de website staan zoveel mogelijk worden gedeeld, zodat iedereen ervan kan profiteren. Mocht je hele onderdelen van de website willen overnemen, dan vragen we je eerst contact met ons op te nemen via info@thuisgekookt.nl.
Indien je op thuisgekookt.nl content ziet die inbreuk maakt op intellectuele eigendomsrechten of andere rechten, of om andere redenen onrechtmatig is, dan vernemen wij dat graag zodat we waar nodig maatregelen kunnen nemen zoals het verwijderen van de content. Neem hiervoor contact op via info@thuisgekookt.nl.
Duur van de Gebruiksovereenkomst en beëindiging
De Gebruiksovereenkomst geldt voor onbepaalde tijd en kan door jou op elk moment worden opgezegd. Dit doe je door telefonisch of via e-mail contact met ons op te nemen. Indien je op het moment van de beëindiging van de Gebruiksovereenkomst nog partij bent bij een overeenkomst met een of meerdere Gebruikers (bijvoorbeeld een Afhaalovereenkomst zie: ‘Eén-op-één koppelingen’), dien je deze overeenkomst(en) nog wel af te handelen. Thuisgekookt kan een Gebruiksovereenkomst met onmiddellijke ingang opzeggen indien de regels niet gevolgd worden of als wij onze bedrijfsvoering stopzetten. Na beëindiging van de Gebruiksovereenkomst blijven deze Algemene Voorwaarden van toepassing op elk gebruik dat je maakt van de website en de eventuele (financiële) afhandeling van de via Thuisgekookt gesloten overeenkomsten met Gebruikers.
Aansprakelijkheid
De website thuisgekookt.nl is met de grootste zorg samengesteld. We kunnen echter niet garanderen dat de website of de diensten van Stichting Thuisgekookt altijd beschikbaar zijn of dat de verschafte informatie volledig, juist of up-to-date is. We kunnen ook niet garanderen dat de diensten van Stichting Thuisgekookt of de handelingen van de andere Gebruikers voldoen aan jouw verwachtingen. Wij behouden ons het recht voor om (onaangekondigd) content te verwijderen van de website thuisgekookt.nl. Het aangaan en uitvoeren van een overeenkomst met andere Gebruikers is voor eigen rekening en risico van de Gebruikers. Wij zijn geen partij bij deze overeenkomsten. Voor zover wettelijk toegestaan zijn wij dan ook niet aansprakelijk voor enige schade als gevolg van niet of niet juiste nakoming van de Afhaalovereenkomst of enig ander handelen of nalaten van Gebruikers. Stichting Thuisgekookt is verantwoordelijk voor de gevolgen van het stopzetten en terugvorderen van automatische incasso-betalingen. De thuiskok is onder andere aansprakelijk voor de bereiding van het gerecht (inclusief hygiëne) en de prijs van het gerecht. Gebruikers zijn ook zelf verantwoordelijk voor hoe zij omgaan met elkaars persoonsgegevens. Wijzelf zullen jouw persoonsgegevens verwerken in overeenstemming met ons Privacy Statement.
Verwijzingen
De website bevat verwijzingen naar de websites van derden (bijvoorbeeld door middel van een hyperlink, banner of button). We wijzen je erop dat Stichting Thuisgekookt geen zeggenschap heeft over de inhoud of het beleid van deze websites en niet verantwoordelijk is voor de inhoud of het beleid van die websites (inclusief het privacy beleid).
Overig
Heb je vragen of klachten, dan kun je deze via e-mail of telefoon bij Stichting Thuisgekookt kenbaar maken. Wij streven ernaar dat klachten zo snel mogelijk worden opgelost, maar wij garanderen niet dat wij alle klachten kunnen wegnemen. Op de Gebruiksovereenkomst en in deze Algemene Voorwaarden is Nederlands recht van toepassing. Eventuele geschillen over de Gebruiksovereenkomst en deze Voorwaarden zullen worden voorgelegd aan de rechter die naar Nederlands recht bevoegd is.
Eén-op-één koppelingen
Wanneer een match tussen een maaltijdzoeker en een vrijwillige thuiskok wordt gemaakt komt er een Afhaalovereenkomst tot stand. De Afhaalovereenkomst omvat de afspraken die de vrijwillige thuiskok en de maaltijdzoeker via Stichting Thuisgekookt met elkaar maken. In de Afhaalovereenkomst staan onder andere afspraken die gemaakt worden over de prijs van de maaltijd, de wijze van betaling en eventuele bijzondere afspraken die worden gemaakt over bijvoorbeeld de frequentie van het koken, de wijze van brengen of afhalen en eventuele andere afspraken in het kader van sociaal contact. Deze afspraken worden door de maaltijdzoeker en de thuiskok samen gemaakt, eventueel met behulp van de “tussen- of contactpersoon” die de maaltijdzoeker heeft aangemeld bij Stichting Thuisgekookt. Deze tussenpersoon en Stichting Thuisgekookt zijn geen partij bij de Afhaalovereenkomst.
Uitbetaalinformatie
Uitbetalingen aan thuiskoks worden wekelijks gedaan op donderdag, vanaf een minimum uitbetalingsbedrag van €20. Dit betekent dat betalingen van vaste afspraken waarbij maaltijden zijn afgehaald/bezorgd in de week ervoor, worden uitbetaald op de eerstvolgende donderdag.
Het is je eigen verantwoordelijkheid om je betaalinformatie up to date te houden. De betaalinformatie bevat je rekeningnummer (IBAN) en de naam van de rekeninghouder. Ook is het je eigen verantwoordelijkheid om gewijzigde (betaal)afspraken, bijvoorbeeld omdat een Afhaalovereenkomst wordt beëindigd, tijdig door te geven aan Stichting Thuisgekookt.
Stichting Thuisgekookt is niet verantwoordelijk voor enig verlies als gevolg van het niet of foutief invullen van uitbetaalinformatie. Stichting Thuisgekookt kan alleen uitbetalingen garanderen aan thuiskoks voor de bedragen die succesvol door maaltijdzoekers ontvangen zijn.
Kosten
De maaltijdzoeker zal bij de aanvraag een indicatie hebben gegeven van zijn maximumbudget per maaltijd. In overleg met de kok worden definitieve afspraken gemaakt over prijs per maaltijd en wijze van betaling.
Thuiskoks vragen per maaltijd een onkostenvergoeding aan de maaltijdzoeker. Het totaal te betalen bedrag bestaat uit de maaltijdprijs die is bepaald door de thuiskok plus de 10% commissie aan Stichting Thuisgekookt. Eventuele geschillen tussen maaltijdzoekers en thuiskoks over de prijs van de maaltijd hebben geen invloed op de aan Stichting Thuisgekookt verschuldigde commissie.
Betaalwijze
Via automatische incasso
Wanneer je een vaste afspraak maakt met een buurtgenoot en jullie spreken af dat de betaling via Stichting Thuisgekookt via een automatische incasso verloopt dan zullen wij je via e-mail vragen om eenmalig 1 cent naar ons over te maken. Hiermee geef je toestemming aan Multisafepay (handelend voor Stichting Thuisgekookt) om doorlopende SEPA incasso-opdrachten te sturen naar je bank om een bedrag van je rekening af te schrijven dan wel uit te betalen.
Het is je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de gegevens van jouw betaalmethode geldig en actueel zijn en dat je over voldoende saldo beschikt op het moment van de betaling.
Als je het niet eens bent met een SEPA-incasso afschrijving dan verzoeken wij je eerst contact met ons op te nemen voordat er wordt gestorneerd. Storneringen kosten namelijk geld en wij zullen deze kosten verrekenen met diegene die de stornering heeft uitgevoerd. In dit geval gaat de Maaltijdzoeker akkoord met een boete van € 1,10 (de kosten die aan Multisafepay betaald moeten worden bij een mislukte incasso), die automatisch wordt opgeteld bij de volgende incasso.
De maaltijdzoeker erkent en gaat akkoord dat, hoewel Stichting Thuisgekookt geen partij is tussen de maaltijdzoeker en thuiskok, Stichting Thuisgekookt de betalingen accepteert namens de thuiskok.
Andere betaalwijzen
Andere betaalmogelijkheden zijn bespreekbaar met je vaste matchmaker of helpdeskmedewerker. Denk hierbij aan: een onderlinge contante betaling of via bankoverschrijving, het uploaden van saldo of betalen met saldo op je Upas (enkel voor inwoners van Gemeente Utrecht).