Veelgestelde vragen voor thuiskoks

Hieronder staan alle veelgestelde vragen voor aanvragers. Ben je toch op zoek naar andere veelgestelde vragen?
Ga naar alle veelgestelde vragen Ga naar de veelgestelde vragen voor aanvragers Ga naar de veelgestelde vragen over de overgang naar de nieuwe website

Hoe registreer ik me als thuiskok?

Op www.thuisgekookt.nl vind je rechtsbovenin de mogelijkheid om je te registreren als kok of als afhaler. Kies voor kok, vul je gegevens in en geef aan waar je je koksprofiel voor wilt gaan gebruiken. Zo kun je losse maaltijden aanbieden wanneer het jou uitkomt, benaderd worden als iemand in jouw buurt één of meerdere dagen in de week hulp nodig heeft rondom de warme maaltijd, of jezelf aanbieden als vrijwilliger die af en toe wilt koken voor grotere groepen als Thuisgekookt een evenement organiseert. Heb je al je gegevens ingevuld en je account geverifieerd door middel van de verificatiemail? Dan staat niets je meer in de weg om te beginnen met koken!

Hoe kom ik in contact met iemand die mijn hulp kan gebruiken?

Elke dag ontvangen we aanvragen van mensen die wel wat extra hulp kunnen gebruiken omtrent de warme maaltijd of op zoek zijn naar meer contact in hun buurt. Nadat we al hun wensen in kaart hebben gebracht zoeken we een thuiskok die daarbij past. Komt er een aanvraag bij ons binnen van iemand die bij jou in de buurt woont en aansluit op jouw koksprofiel? Dan ontvang je vanzelf een mailtje of telefoontje met alle details. Je kunt per aanvraag kijken of jij die buurtgenoot kunt en wilt helpen of niet. Wil je liever meteen beginnen met koken? Biedt dan vooral al een keertje zelf een losse maaltijd aan, je leest hieronder hoe dat werkt.

Hoe bied ik maaltijden aan?

Log in op www.thuisgekookt.nl en ga naar je ‘kook dashboard’ door rechts bovenaan op je profielnaam te klikken. Aan de rechterkant vind je vervolgens een blauwe knop ‘maaltijd aanbieden’. Je kunt daarbij zelf kiezen:

Je maaltijd wordt sneller besteld wanneer je een goede (het liefst één van jezelf, maar in ieder geval een rechtenvrije) foto toevoegt en het gerecht zo uitgebreid mogelijke beschrijft. Zo weten aanvragers wat ze kunnen verwachten en wordt jouw maaltijd binnen no-time afgehaald door een hongerige buurtgenoot.

Hoe weten afhalers dat ik ga koken?
Als je een maaltijd aanbiedt wordt er binnen 24 uur een mailtje verstuurd naar al jouw buurtgenoten.

Hoe krijg ik meer afhalers?
Als je als thuiskok een maaltijd aanbiedt op Thuisgekookt.nl dan is het natuurlijk fijn als daar meteen een of meerdere enthousiaste buurtgenoten op af komen, maar dat is niet altijd meteen het geval. We geven je graag wat tips om de kans op afhalers te vergroten!

Hoe geef ik de maaltijd mee?
Het is in principe de bedoeling dat afhalers zelf een bakje meenemen. Echter, in tijden van corona is het fijn als er zo min mogelijk fysiek contact plaatsvindt tussen afhaler en thuiskok. Wij raden daarom aan om bijvoorbeeld een aantal wegwerpbakjes aan te schaffen, zodat afhalers veilig een maaltijd bij je af kunnen halen.

Hoe bepaal ik de prijs per portie?
Als je aan de slag gaat als thuiskok, dan kook je in principe vrijwillig en bied je maaltijden aan voor de kostprijs. Ja mag hierbij uitgaan van de kosten voor de boodschappen met een klein beetje extra voor gas, elektriciteit en de olijfolie die je toch al in de kast had staan. De meeste maaltijden die worden gedeeld zijn tussen de €4 en de €6. We zien dat duurdere maaltijden minder vaak worden afgehaald. Wil je toch een hogere prijs vragen - omdat je bijvoorbeeld kookt met uitsluitend biologische producten, of hele bijzondere ingrediënten - dan is het voor afhalers fijn als je in de omschrijving uitlegt waarom dat is. Op de website wordt automatisch een Thuisgekookt-bijdrage van 10% per portie opgeteld bij de prijs die jij hebt gekozen. Als je als kok dus bijvoorbeeld een maaltijd aanbiedt voor €4,00 dan moet een afhaler vervolgens €4,40 betalen. Thuisgekookt is er voor buren. Niet voor bedrijven of commerciële partijen. Zie je een thuiskok die volgens jou niet op Thuisgekookt past? Stuur dan even een mail naar info@thuisgekookt.nl

Moet ik de vergoeding van de maaltijd aangeven bij de Belastingdienst?
Voor thuiskoks is er in principe geen sprake van inkomsten, als je de richtlijnen van Thuisgekookt volgt. Je hoeft dan dus ook niets op te geven bij de Belastingdienst.

Hoe zit het met aansprakelijkheid bij Thuisgekookt?
Thuisgekookt is aansprakelijk voor het platform dat wij hebben opgezet om de maaltijden te delen. We doen er daarom alles aan om iedereen te voorzien van de juiste informatie. Thuisgekookt is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen die voortvloeien uit het delen van maaltijden of het contact tussen buren.

Hoe zit het met voedselveiligheid bij Thuisgekookt?
Het is als thuiskok erg belangrijk dat je je aan de opgestelde hygiëne en voedselveiligheids richtlijnen houdt, zeker als je kookt voor mensen met een kwetsbaarheid. De thuiskoks zijn zelf verantwoordelijk voor de naleving van die regels. Wij vertrouwen erop dat de thuiskoks die zich bij Thuisgekookt aansluiten er alles aan zullen doen om een veilige maaltijd aan te kunnen bieden.

Wat zijn de huisregels voor mij als kok?
We houden niet zo van regels, dus we hebben er zo min mogelijk. Om toch geen misverstanden te laten ontstaan hebben we wel wat huisregels opgesteld en kun je hier ons Preventie- en Integriteitsbeleid vinden.