Veelgestelde vragen voor aanvragers

Hieronder staan alle veelgestelde vragen voor aanvragers. Ben je toch op zoek naar andere veelgestelde vragen?
Ga naar alle veelgestelde vragen Ga naar de veelgestelde vragen voor thuiskoks Ga naar de veelgestelde vragen over de overgang naar de nieuwe website

Hoe registreer ik me als aanvrager?
Op www.thuisgekookt.nl vind je rechtsbovenin de mogelijkheid om je te registreren als kok of als afhaler. Kies voor afhaler, vul je gegevens in en geef aan waar je je aanvragersprofiel voor wilt gaan gebruiken. Zo kun je een losse maaltijd afhalen wanneer een actieve thuiskok in de buurt een maaltijd aanbiedt of ons om hulp vragen als je regelmatig maaltijden wilt ontvangen van een vaste thuiskok. Heb je al je gegevens ingevuld en je account geverifieerd door middel van de verificatiemail? Dan kun je hier een lekkere maaltijd uitzoeken in de buurt of hier om hulp vragen als je aan een vaste thuiskok wilt worden gekoppeld.

Hoe kan ik eenmalig een maaltijd afhalen of thuis laten brengen via Thuisgekookt?
Hier kun je zelf zoeken naar het maaltijden aanbod in jouw buurt. Vind je hier niet direct iets van je gading? Klik dan op de knop ‘bewaar zoekopdracht’ (rechts bovenaan) zodat je een mailtje ontvangt als er iets in jouw buurt wordt aangeboden dat binnen jouw zoekopdracht valt.

Hoe zorg ik er als aanvrager voor dat ik het maaltijdenaanbod per mail ontvang?

  1. Ga naar www.thuisgekookt.nl
  2. Vul in de zoekbalk je postcode in en kies de afstand tot waar je wil zoeken, klik dan op zoeken.
  3. Indien er op dat moment iets wordt aangeboden in het door jouw opgegeven gebied verschijnen de actuele maaltijden, indien dat niet het geval is verschijnt er niets.
  4. In beide gevallen kun je rechtsboven op de blauwe knop op ‘bewaar zoekopdracht’ klikken. Je kunt je zoekopdracht dan zelf een naam geven en kiezen op welk tijdstip je deze wilt ontvangen.
  5. Na het opslaan ontvang je een e-mail zodra er maaltijden worden aangeboden die aan jouw zoekopdracht voldoen.
  6. Je zoekopdrachten kun je vinden en wijzigen in je ‘aanvraag dashboard’ in het tabblad ‘opgeslagen zoekopdrachten’.

Hoe werkt het betalen van een losse maaltijd via de site?
Het betalen van een maaltijd kan contant, via iDEAL of met een U-pas. Na het selecteren van jouw maaltijd en het aantal porties dat je wilt bestellen, komt de maaltijd in je winkelmandje. Klik op ‘naar de kassa’ en kies dan voor de manier waarop je wilt betalen.

Hoe kom ik in contact met een thuiskok die af en toe of regelmatig kan koken en kan langsbrengen?
Wil jij regelmatig maaltijden ontvangen van een vaste thuiskok omdat je tijdelijk of langdurig in een situatie zit waarin je wel wat hulp rondom het avondeten kunt gebruiken? Wij zoeken voor jou een geschikte thuiskok die past bij jouw wensen en brengen je met die buurtgenoot in contact. Terug naar wat vroeger heel normaal was: buurtgenoten die zorgen voor elkaar! Bel naar 06-83447197 om met één van onze community managers in contact te komen. Aan de hand van een uitgebreide intake waarin je (dieet)wensen worden besproken gaan wij op zoek kunnen naar een geschikte kok.

Hoe werkt het betalen van een maaltijd van een vaste thuiskok (1-op-1 koppeling)?
Afhankelijk van de wensen van de aanvrager en thuiskok worden daar onderling afspraken over gemaakt. Het kan contant, via een bankoverschrijving of een via de U-pas.

Waarom moet ik een reden opgeven voor het bestellen van een maaltijd?
Wij vragen om de reden van een bestelling omdat we verantwoording af moeten leggen over onze activiteiten aan onze financierders. Zonder de subsidies van gemeenten en landelijke fondsen kunnen wij de website niet in de lucht houden en (kwetsbare) mensen niet helpen met het vinden van een thuiskok. Het is voor hen belangrijk om te weten welke hoofdreden mensen hebben voor het afhalen van een maaltijd bij ons, zodat zij op hun beurt kunnen inschatten of het geld wel op de juiste plek terecht komt. Alle gegevens die zij van ons ontvangen worden geanonimiseerd.

Hoe zorg ik ervoor dat ik altijd een mailtje krijg als mijn favoriete kok een maaltijd aanbiedt?

  1. Ga naar www.thuisgekookt.nl
  2. Vul in de zoekbalk de volledige koksnaam in van de kok die jij wilt volgen en klik op zoeken.
  3. Indien de kok op dat moment iets aanbiedt dan verschijnen zijn/haar actuele maaltijden. Als de kok niets aanbiedt, dan verschijnt er ook niets.
  4. In beide gevallen kun je rechtsboven in op de blauwe knop ‘bewaar zoekopdracht’ klikken. Je kunt je zoekopdracht dan zelf een naam geven (bijvoorbeeld: ‘kok ChantalKookt”) en kiezen wanneer je deze wilt ontvangen (1x per dag of direct nadat de kok iets online gezet heeft).
  5. Na het opslaan ontvang je een e-mail zodra deze thuiskok een maaltijd aanbiedt.
  6. De koks die jij volgt kun je vinden en wijzigen in je “aanvraag dashboard’ bij het tabblad ‘opgeslagen zoekopdrachten’.

Hoe annuleer ik een maaltijd?
Het is niet mogelijk een maaltijd via de website te annuleren. Mocht je onverhoopt een maaltijd toch niet kunnen afhalen dan kun je het beste tijdig contact opnemen met de thuiskok en met hem/haar overleggen over de mogelijkheden.

Opties zijn onder andere:

Hoe zit het met voedselveiligheid bij Thuisgekookt?
Het is als thuiskok erg belangrijk dat je je aan de opgestelde hygiëne en voedselveiligheids LINK richtlijnen houdt, zeker als je kookt voor mensen met een kwetsbaarheid. De thuiskoks zijn zelf verantwoordelijk voor de naleving van die regels. Wij vertrouwen erop dat de thuiskoks die zich bij Thuisgekookt aansluiten er alles aan zullen doen om een veilige maaltijd aan te kunnen bieden.

Wat zijn de huisregels voor de afhaler?
We houden niet zo van regels, dus we hebben er zo min mogelijk. Om toch geen misverstanden te laten ontstaan hebben we wel wat huisregels opgesteld en kun je hier ons Preventie- en Integriteitsbeleid vinden.

  1. De afhaler haalt op het afgesproken tijdstip de maaltijd op en komt andere gemaakte afspraken met de thuiskok na.
  2. Als de afhaler niet binnen de afgesproken tijdspanne de maaltijd afhaalt, dan heeft de kok in principe het recht de maaltijd niet meer te verschaffen. Wel is het goed om altijd met elkaar te overleggen, wellicht kan er een regeling getroffen worden.
  3. De afhaler gaat discreet om met de gegevens van de kok. Het is niet toegestaan deze gegevens aan derden door te geven of te gebruiken voor commerciële doeleinden.
  4. De afhaler heeft de aandachtspunten over hygiëne en veiligheid doorgelezen, en zal hier zoveel mogelijk aan proberen te voldoen.
  5. Het is de afhaler toegestaan om reeds gegeven reviews (bedankjes) te verwijderen. Indien een afhaler besluit een review bij een kok te verwijderen, worden alle reviews van de afhaler bij de betreffende kok verwijderd.